Splugawienie w Fate Accelerated

CLARK VALENTINE

tłumaczył Piotr Płocki

„Nienawiść uczyniła cię potężnym.”
– Imperator, Powrót Jedi

„Pierścień należy do mnie.”
– Frodo, Powrót Króla

Splugawienie bohatera jest ważnym elementem wielu filmów i książek. Jeśli chcielibyśmy uwypuklić jego rolę w settingu RPG, powinniśmy wykorzystać do tego mechanikę. W Fate możemy oddać je między innymi poprzez aspekty – mechanika konsekwencji świetnie do tego pasuje, jeśli uznamy splugawienie za „obrażenia” zadane postaci. Aspekty mogą jednak okazać się niewystarczające. Niniejszy artykuł ma za zadanie wskazać alternatywny sposób na mechaniczne oddanie splugawienia poprzez zakotwiczenie go w postawach Fate Accelerated.

Jak wygląda splugawienie

Żeby było jasne, nie mamy w tym konkretnym przypadku na myśli splugawienia rodem z prozy Lovecrafta, które oznacza utratę poczytalności, kiedy przeczytasz niewłaściwą książkę lub zobaczysz mackowatego potwora wynurzającego się z morskich głębin.

Niniejszy artykuł traktuje o sytuacjach, w których Mroczne Moce zawsze chętnie pomogą. Możesz przyjąć ich ofertę z otwartymi ramionami, ale zapłacisz za to częścią siebie. W uniwersum Gwiezdnych Wojen nazywa się to przechodzeniem na Ciemną Stronę Mocy. W Śródziemiu to używanie Jedynego Pierścienia dla własnych korzyści – i, tak naprawdę, nie da się go inaczej używać. W uniwersum Harry’ego Dresdena niektóre rodzaje magii wypalają część twojej duszy. Ten rodzaj splugawienia, prędzej czy później, przejmuje nad tobą kontrolę, przez co stajesz się narzędziem zła. Odkupienie jest możliwe, ale nie przychodzi łatwo.

Zasady splugawienia mają za zadanie odnieść się do kilku rzeczy:

  • Splugawienie zmienia cię w sposób fundamentalny.
  • Akceptacja splugawienia powinna dać ci natychmiastową miażdżącą przewagę.
  • Splugawienie powinno czasami pozwolić ci na zyskanie przewagi bez pogłębiania swojego stanu.
  • Splugawienie od czasu do czasu sprawia, że zachowujesz się wbrew własnym interesom i zdrowemu rozsądkowi.
  • Odkupienie jest możliwe, ale ma wysoką cenę.

Jak działa splugawienie

Mechanika splugawienia bazuje na idei „sukcesu z poważnym kosztem”, którym zastępujesz porażkę w teście. Fate Accelerated nie poświęca temu zagadnieniu zbyt wiele miejsca, ale Fate Core wręcz przeciwnie – po więcej informacji odsyłamy więc na stronę 132 podręcznika. Jeśli bardzo chcesz uniknąć porażki, splugawienie może stanowić poważny koszt, który przyjmujesz, żeby odnieść sukces. Sięgasz więc do mrocznych mocy – czymkolwiek są w twoim settingu – czerpiesz z ich kuszącej potęgi i wykorzystujesz na swoją korzyść. One zaś wypalają ścieżkę w twojej duszy, zostawiając po sobie trwały ślad.

Zostajesz odmieniony. Akceptujesz mroczną stronę swojej duszy i dążysz do celu korzystając z bardziej złowrogich metod. Kiedy już pójdziesz tą drogą, nie będzie łatwo zawrócić.

Mechaniczne efekty

Kiedy zadeklarujesz, że twój bohater przyjmuje splugawienie jako poważny koszt, Mistrz Gry nie może już korzystać z Punktów Losu ani wywoływać dodatkowych aspektów, żeby wpłynąć na sytuację, w której się znajdujesz. Nie ma odwrotu. Jeśli ilość przebić ma znaczenie, to przyjmij, że twój sukces ma wartość dwóch przebić.

Niestety w Fate Core nie znajdziemy zbyt wielu wskazówek, dotyczących konfliktu pomiędzy Bohaterami Graczy. Jeśli twoja grupa ma swój własny sposób na rozwiązywanie tego typu sytuacji, to postępujcie wedle uznania. W przeciwnym razie przyjmijcie ogólną zasadę, że BG nie może wykorzystać splugawienia do pokonania drugiego BG bez zgody gracza – jeśli ten się zgodzi, Mistrz Gry powinien nagrodzić go Punktem Losu.

Zmiana postawy

Przyjęcie splugawienia fundamentalnie zmienia naturę twojej postawy. Znajdź na karcie postaci postawę, na którą rzucałeś, kiedy przyjąłeś splugawienie. Pozostaw jej obecną wartość, ale zmień jej nazwę. Tak, zmieniasz słowo zapisane na karcie postaci wedle poniższej tabeli:

Splugawione postawy

Zwyczajne Splugawione
Podstępna Zdradziecka
Pomysłowa Arogancka
Siłowa Wściekła
Szybka Lekkomyślna
Uważna Strachliwa
Widowiskowa Agresywna

Zdradziecka: Zdrada to oszustwo ze złym zamiarem. Nie dbasz o lojalność, poczucie obowiązku i wierność. To nie tylko bycie podstępnym, ale przede wszystkim podłym.

Arogancka: Działasz w sposób Arogancki, kiedy uważasz, że tylko ty potrafisz wykonać zadanie i kiedy twój błyskotliwy plan stawia cię wyżej od pozostałych.

Wściekła: Kieruje tobą Wściekłość, kiedy pozwalasz nienawiści i chęci zemsty przejąć nad sobą kontrolę.

Lekkomyślna: Robisz coś Lekkomyślnie, kiedy nie zwracasz uwagi na konsekwencje swoich działań i nie dbasz przy tym o dobro towarzyszy, a czasem nawet swoje własne.

Strachliwa: Ogarnia cię Strach, kiedy obsesyjnie wszystko planujesz i kiedy jesteś przesadnie ostrożny i podejrzliwy.

Agresywna: Działasz Agresywnie, kiedy nie okazujesz litości. Agresywne działania są często nieproporcjonalne do tego, co je sprowokowało.

Jeśli postawa, której użyłeś już była splugawiona, wybierz inną, która najbardziej pasuje. Tak czy inaczej wartość pozostaje taka sama, ale nazwa – oraz jej korelacja z fikcją – ulega zmianie. Jeśli używasz innego zestawu postaw niż te opisane w podręczniku do Fate Accelerated, skonsultuj się z Mistrzem Gry. Wspólnie wypracujcie rozwiązanie odpowiednie dla settingu, w którym gracie.

Andrea gra Mistyczną Fechmistrzynią w Kosmosie o imieniu Parm. Podczas pojedynku na miecze energetyczne z Akolitą Imperium Parm wyrzuca -1 w obronie przed atakiem Akolity równym +6. Andrea wie, że taki cios może zabić Parm, więc decyduje się na sukces poważnym kosztem wypaczając tym samym swoją Pomysłową postawę.

„Głupcze!” – wykrzykuje Andrea. „Nie pokonasz mnie tak łatwo! Paruję jego atak!” W ramach tej deklaracji Andrea zastępuje Pomysłową postawę Arogancką, pozostawiając wartość +3 niezmienioną. Zapisuje też Arogancka w miejscu aspektów Parm, co wyjaśnimy niebawem.

Aby ten system działał, powinieneś korzystać z postaw, a nie umiejętności. Postawy określają bowiem, w jaki sposób rozwiązujesz problemy; dopasowujesz właściwą postawę do czynności, którą wykonujesz i w odpowiedni sposób to opisujesz. Umiejętności natomiast określają jaki typ problemów potrafisz rozwiązywać. Odpowiadają za to , co robisz, a nie jak to robisz. Krótka lista umiejętności nie oznacza wcale, że staną się one postawami.

Powiedzmy, że używasz lekkiej modyfikacji Fate Accelerated i do tego celu stworzyłeś trzy współczynniki: Fizyczny, Umysłowy i Społeczny. To nie są postawy, ponieważ z góry narzucają rodzaj czynności, jaką w danym momencie wykonujesz, na przykład uderzenie kogoś jest fizyczne bez względu na to, w jaki sposób to robisz. Postawy mogą być następujące: Bezpośrednia, Zwodnicza i Kooperatywna. Możesz wykonywać fizyczne, umysłowe i społeczne czynności w sposób bezpośredni, zwodniczy i kooperatywny.

Szybsze, łatwiejsze

Splugawione postawy nie są potężniejsze od podstawowych, ale czasami pomagają zyskać przewagę. Splugawione postawy stają się trwałymi aspektami postaci, które możesz normalnie wywoływać. Uzupełniają aspekty zapisane wcześniej na karcie postaci. Jeśli jesteś Agresywny, Wściekły lub Zdradziecki i dodatkowo czynienie zła wyraźnie działa na twoją korzyść, opisz to, wydaj Punkt Losu i skorzystaj z przewagi w taki sam sposób, jak przy wywoływaniu każdego innego aspektu.

Zanotuj na karcie postaci swoje splugawione postawy i pamiętaj, że mogą one zostać wywołane (lub wymuszone, co wyjaśnimy w następnej sekcji).

Warte grzechu

Mistrzowie Gry, podczas gdy gracze będą wywoływać swoje splugawione postawy jak aspekty, wy będziecie z nich korzystać, żeby uczynić życie postaci interesującym. Możecie wymusić splugawioną postawę, na którą rzuca gracz (lub gracz może sam zasugerować wymuszenie), podpowiadając, jak to, co robi jego postać podszyte jest złośliwością i nienawiścią oraz w jaki sposób komplikuje sytuację. Upewnij się, że gracz weźmie sobie splugawienie bohatera do serca. Niech zaboli, zwłaszcza wtedy, gdy towarzysze postaci są bardziej praworządni.

Splugawienie zazwyczaj daje graczowi jeden Punkt Losu. W tym wypadku może oznaczać więcej w zależności od tego, jak wiele postaw postaci uległo splugawieniu. Stanowi to jednocześnie ilość Punktów Losu, jaką gracz musi zapłacić, żeby uniknąć wymuszenia.

Koszt w Punktach Losu za wywołanie splugawionych postaw

Liczba splugawionych postaw Punkty Losu za wymuszenie
1-2 1
3-4 2
5-6 3

Jeśli w swojej grze używasz innej ilości postaw, odpowiednio dopasuj do nich tabelę.

Parm usiłuje otworzyć skomputeryzowany zamek wykorzystując do tego przewagę stworzoną przez jej sojusznika. Mistrz Gry zauważa, że Pomysłowa postawa Parm została splugawiona i stała się Arogancka, więc sugeruje, że być może Parm kpi z umiejętności sojusznika, a w swojej arogancji ignoruje jego porady i tym samym uszkadza zamek. Ponieważ posiada już trzy splugawione postawy, wymuszenie warte jest dwa Punkty Losu. Andrea nie ma dwóch Punktów Losu, więc musi je przyjąć. Otrzymuje więc dwa Punkty Losu, a drużyna będzie musiała znaleźć inny sposób na otworzenie zamka.

Odkupienie

Kiedy splugawiona postawa zostaje wymuszona, możesz tego uniknąć płacąc odpowiednią ilość Punktów Losu, tak jak ma to miejsce przy innych wymuszeniach. Zawsze jednak możesz wydać trzy Punkty Losu i tym samym przywrócić postawę do jej stanu pierwotnego. Tak, to oznacza, że jeśli masz pięć lub sześć splugawionych postaw, możesz zawsze dostąpić odkupienia.

Parm (która jest teraz Strachliwa, Arogancka i Agresywna) dotarła do swojego celu – Wysokiego Oprawcy, którego należy pokonać, żeby mieć szansę na pokój w galaktyce. Wytropiła go niedaleko pokoju kontrolnego reaktora jądrowego na gwiezdnym krążowniku Oprawcy. Oprawca znajduje się pięćdziesiąt stóp od niej, najwyraźniej nieuzbrojony i nieświadomy obecności Parm.

Mistrz Gry oferuje dwa Punkty Losu i sugeruje, że Agresja Parm mogła dać się jej we znaki, co poskutkuje natychmiastowym odpaleniem miecza energetycznego i atakiem. Andrea ma jednak inny pomysł. Uważa, że Parm spróbuje wziąć się w garść i odsunąć się od ciemności. Oddaje więc Mistrzowi Gry trzy Punkty Losu, co pozwala jej nie tylko obronić się przed wymuszeniem, ale również dostąpić odkupienia. Parm powstrzymuje więc chęć ataku i zamiast tego używa telekinezy, żeby wypełnić pomieszczenie ciężkim sprzętem, uniemożliwiając tym samym Oprawcy ucieczkę i zmuszając go do poddania się.

Mistrz Gry uznaje, że wydatek Punktów Losu oraz odpowiednia narracja zasługują na wyjście z ciemności; Andrea usuwa aspekt Agresywna z karty postaci oraz zmienia postawę Agresywną z powrotem w postawę Widowiskową.

Odgrywanie splugawienia

Oddanie się ciemności przez jednego z bohaterów może wywołać szok u postaci, które są świadkami takiego wydarzenia, w zależności od tego, jak bardzo jest to widoczne. Gracze i Mistrzowie Gry powinni odgrywać konsekwencje takich działań i regularnie wymuszać splugawione postawy.

Współpraca ze splugawionymi postaciami

Gracze mogą mieć ochotę skorzystać z następującej zasady dodatkowej: postacie z mniejszą ilością splugawionych postaw nie są w stanie współpracować z bardziej splugawionymi postaciami do końca sceny. Co więcej, nie mogą wywołać aspektów, które złowrogie postacie stworzyły i vice versa. Tak czy inaczej, odegrajcie nieufność między postaciami.

Fizyczne i behawioralne manifestacje splugawienia

Kiedy twoja postać ulega splugawieniu zwróć uwagę na postawy, które zdobywa. Zastanów się, co one oznaczają dla twojej postaci: nie jesteś już Ostrożny, tylko Strachliwy. Czy masz przez to problemy ze snem? Kiedy rzucasz na postawę Agresywną, czy rzucasz się na ludzi, których nie chciałeś zaatakować? Czy twoja nowo nabyta Arogancja sprawia, że stałeś się próżny lub zgorzkniały?

Czy w jakiś sposób twoje splugawienie uwidacznia się fizycznie? Czy wyglądasz blado i chorowicie? Czy twoje oczy przybierają niezdrową barwę?

Kiedy wszystkie twoje postawy ulegną splugawieniu

Co się stanie, kiedy twoja ostatnia postawa przejdzie na ciemną stronę? Jest kilka sposobów, żeby to rozegrać i powinniście porozmawiać o tym w grupie.

Po pierwsze, możesz stać się złym BN-em. Zakładamy, że w tym przypadku jest już za późno na odkupienie, więc w stosownym momencie oddajesz kartę Mistrzowi Gry. Być może twoja nowa postać stanie twarzą w twarz z poprzednią!

Po drugie, możesz grać dalej, licząc na odkupienie po pewnym czasie. Przy tej opcji należy wziąć pod uwagę kilka kwestii: Jakie problemy wywołują twoje negatywne postawy? W jaki sposób manifestują się fizycznie? Co sprawia, że poszukujesz odkupienia i co może sprawić, że będzie już dla ciebie za późno?

Wkrocz na ścieżkę ciemności…

Splugawienie można oddać w Fate Accelerated na wiele ciekawych sposobów. Upewnij się tylko, czy wszyscy w twojej grupie chcą wziąć udział w mrocznej kampanii i co dla nich oznacza splugawienie. Jak już wszyscy będą gotowi, złap ciemność za rogi i przygotuj się na ostrą jazdę.

Podziękowania dla wszystkich playtesterów: Paul Marcinkevage, Andrea Tapia, Ron Tapia i Amanda Valentine.