Wspólne tworzenie opowieści

A zatem zebrałeś przyjaciół, kostki i karteczki i jesteś gotowy do gry w Fate Accelerated Edition (od tej pory będziemy używali skrótu FAE). Nadszedł czas na tworzenie opowieści!

Co to znaczy „tworzyć opowieści”?

FAE służy do tworzenia opowieści. Przygotowujecie grupę postaci, a następnie śledzicie ich losy, gdy przeżywają fantastyczne przygody. Każdy z was opowiada część tej wymyślonej historii.

Pomyśl o filmach, grach komputerowych bądź serialach, w których bohaterowie przeżywają przygody, takich jak: Legenda Korry, Gwiezdne wojny, The Avengers, Zelda, Doktor Who bądź Władca Pierścieni. Teraz wyobraź sobie podobną opowieść, w której ty i twoi przyjaciele, zgromadzeni przy stole, wraz z rozwojem akcji podejmujecie decyzje za swoich bohaterów, a opowiadania historia zmienia się w zależności od waszych decyzji.

Czasem ktoś zdecyduje się zrobić coś, czego rezultatu nie będziecie pewni. Wtedy sięgniecie po kostki, żeby sprawdzić, co się wydarzyło. Im wyższy będzie wynik, tym większa szansa, że wszystko potoczyło się zgodnie z zamierzeniami.

Jak to zrobić?

Na początku musicie ustalić, jaki rodzaj historii chcecie opowiedzieć. Jaki gatunek was interesuje? Fantasy? Science-fiction? Przygody osadzone w świecie współczesnym? Chcecie grać w realiach znanych z ulubionego serialu telewizyjnego, komiksu bądź filmu? A może chcecie stworzyć własny świat? Materiały pomocne w przygotowaniu własnego środowiska gry znajdziecie w rozdziale Przygotowanie gry podręcznika Fate Core, który jest dostępnym za darmo na stronie www.evilhat.com.

Następnie ustalacie, kto będzie prowadzącym, a komu przypadnie rola graczy. Wszyscy zgromadzeni przy stole, oprócz jednej osoby, nazywani są graczami. Każdy z graczy wciela się w opowieści w rolę jednego bohatera gracza (BG) i podejmuje za niego decyzje. Pozostałą osobę nazywamy Mistrzem Gry (MG). Zadaniem MG jest stawianie przed graczami wyzwań i odgrywanie wszystkich postaci, które nie są kontrolowane przez graczy – czyli bohaterów niezależnych (BN). Więcej o obowiązkach MG znajdziesz w tym rozdziale.

Gdy już zdecydujecie, kto będzie MG, określicie gatunek i ramy opowieści, przychodzi czas na stworzenie postaci graczy – o tym będzie kolejny rozdział.

„Wspólne” tworzenie opowieści? Co masz na myśli?

Wszyscy uczestnicy gry, zarówno gracze, jak i MG, są odpowiedzialni za tworzenie opowieści. Gdy podejmujesz decyzję za swoją postać (lub jednego z bohaterów niezależnych, gdy jesteś MG), pamiętaj o dwóch rzeczach.

Po pierwsze, postaw się w sytuacji swojej postaci i zastanów się, co by zrobiła w danym momencie – nawet jeśli nie byłby to najlepszy pomysł. Jeżeli grasz bohaterem, który czasem podejmuje złe decyzje, nie powinieneś się bać celowo postąpić właśnie w ten sposób.

Po drugie – i jest to bardzo ważna kwestia – myśl o powstającej właśnie opowieści. Poszukuj takich wyborów, które uczynią historię ciekawszą: bardziej interesującą, bardziej ekscytującą, bardziej zabawną. Może twój wybór pozwoli zabłysnąć innej postaci? Taka decyzja z pewnością jest warta rozważenia.

Właśnie w ten sposób wspólnie tworzycie wspaniałe opowieści – nie bojąc się, że twój bohater może popełnić błędy, a także dokonując wyborów, które uczynią fabułę bardziej interesującą dla wszystkich uczestników gry, nie tylko dla ciebie.