Robienie postępów: rozwój postaci

Ludzie się zmieniają. Twoje umiejętności rosną dzięki praktyce. Twoje życiowe doświadczenia łączą się i kształtują twoją osobowość. Fate Accelerated Edition odzwierciedla to poprzez rozwój postaci, dzięki któremu możesz zmieniać swoje aspekty, dodawać lub zmieniać sztuczki oraz zwiększać premie z postaw. Dzieje się tak, gdy w życiu postaci pojawiają się nowe osiągnięcia.

Osiągnięcia

Historie z seriali, komiksów bądź nawet gier wideo zazwyczaj toczą się z odcinka na odcinek, z serii na serii. Frodo potrzebował trzech grubych książek, aby dostarczyć Pierścień do ognistej góry. Aang potrzebował trzech serii odcinków, aby pokonać Ognistego Lorda. I tak dalej, wiesz, o co chodzi. FAE umożliwia opowiadanie tego rodzaju historii. Grasz wiele sesji tymi samymi bohaterami – co często nazywa się kampanią – a poprzednie wydarzenia są podstawą do dalszego rozwoju opowieści. Jednakże w tych długich historiach można wyróżnić krótsze fragmenty, przypominające pojedyncze odcinki serialu lub pojedynczy zeszyt komiksu, zawierające krótsze opowieści stanowiące pewną zamkniętą fabularną całość. FAE umożliwia również taką zabawę, nawet w ramach dłuższych kampanii.

W FAE takie zakończenia zamkniętych odcinków fabuły nazywamy osiągnięciami – niezależnie od tego, czy dotyczą niewielkich historyjek, czy też zamykają opowieść rozgrywaną przez wiele sesji. W FAE wyróżniamy trzy rodzaje osiągnięć, z których każde pozwala ci zmieniać swoją postać w określony sposób.

Skromne osiągnięcie

Skromne osiągnięcie pojawia się zazwyczaj na końcu sesji lub gdy pewien fragment historii został zamknięty. Zamiast wzmacniać twoją postać, pozwala jej zmienić się, by lepiej pasowała do rozwijającej się fabuły – jeśli tego potrzebujesz. Czasami nie będzie powodu, by wykorzystać możliwości skromnego osiągnięcia, zawsze jednak masz taką sposobność, gdyby zaszła potrzeba.

Po uzyskaniu skromnego osiągnięcia możesz wybrać jedną (i tylko jedną) z poniższych możliwości:

  • zamień ze sobą poziomy dwóch dowolnych postaw;
  • zmień nazwę jednego z twoich aspektów, który nie jest Koncepcją Ogólną;
  • zamień jedną sztuczkę na inną;
  • wybierz nową sztuczkę (oraz dostosuj odpowiednio swoje odświeżanie, jeśli masz już trzy sztuczki).

Ponadto możesz usunąć umiarkowaną konsekwencję, jeśli masz ją od dwóch sesji.

Istotne osiągnięcie

Istotne osiągnięcie występuje zazwyczaj na końcu scenariusza lub podczas zamknięcia ważnego wątku fabularnego (lub, gdybyś miał wątpliwości, co dwie lub trzy sesje). W przeciwieństwie do skromnego osiągnięcia, które przede wszystkim wprowadza zmiany, istotne osiągnięcie pozwala nauczyć się nowych rzeczy – radzenie sobie z problemami i wyzwaniami powoduje, że twoja postać staje się bardziej skuteczna w tym, co robi.

Poza korzyściami, jakie daje skromne osiągnięcie, może skorzystać także z obu poniższych możliwości:

  • możesz usunąć dotkliwą konsekwencję, jeśli masz ją od co najmniej dwóch sesji;
  • zwiększ premię z jednej z postaw o 1.

Zwiększanie premii z postawy

Gdy zwiększasz premię z postawy, musisz pamiętać tylko o jednej zasadzie: premia nigdy nie może być wyższa niż wybitna (+5).

Przełomowe osiągnięcie

Przełomowe osiągnięcie powinno pojawić się, gdy w kampanii wydarzyło się coś niesłychanie ważnego: zakończenie głównego wątku fabularnego, ostateczna klęska naczelnego łotra lub inne zmiany na wielką skalę, które dotyczą całego świata gry.

Przełomowe osiągnięcia zwiększają twoje możliwości. Wczorajsze wyzwania dziś nie są już w stanie zagrozić postaciom, a przyszłe zagrożenia i przeciwnicy będą musieli wykazać się większą biegłością, lepszą organizacją i mocniejszą determinacją, by sprostać bohaterom.

Uzyskanie przełomowego osiągnięcia oferuje jednocześnie korzyści wynikające ze skromnego i istotnego osiągnięcia. Dodatkowo możesz wybrać wszystkie z poniższych możliwości:

  • weź dodatkowy punkt odświeżania, który – jeśli chcesz – możesz od razu zamienić na dodatkową sztuczkę;
  • zmień nazwę swojego aspektu Koncepcji Ogólnej (opcjonalnie).