Kim chcesz być?

Gdy już ustalicie, jaki rodzaj opowieści chcecie tworzyć podczas gry, musicie zdecydować, kim są wasi bohaterowie – jak wyglądają, w czym są dobrzy i jakie mają przekonania.

Jaką postacią mogę zagrać?

Pomyśl o realiach, w jakich zdecydowaliście się grać i potraktuj je jako wskazówkę. Gracie w szkole dla młodych czarodziejów? Zagraj młodym czarodziejem! Gracie eskadrą kosmicznych pilotów walczących z imperium zła? Zagraj kosmicznym pilotem! Upewnij się, że twój bohater ma powód do interakcji i współpracy z postaciami pozostałych graczy.

Jak mogę stworzyć postać?

Teraz przydadzą się przybory do pisania. Weź ołówek i kartę postaci. Możesz też skorzystać na laptopie lub tablecie z edytowalnego formularza PDF. Nie ma znaczenia, co zrobisz, bylebyś tylko mógł dokonywać zmian w zapiskach.

Tworzenie postaci w 30 sekund

  1. Zanotuj dwa aspekty: koncepcję ogólną i utrapienie.
  2. Zapisz jeszcze jeden aspekt.
  3. Nadaj imię swojej postaci i opisz jej wygląd.
  4. Wybierz postawy.
  5. Zapisz wartość odświeżania: 3.
  6. Jeśli chcesz, możesz teraz zapisać dwa dodatkowe aspekty i wybrać sztuczkę, lub zrobić to dopiero podczas gry.

Aspekty w pigułce

Aspekt to słowo, wyrażenie lub zdanie, które opisuje coś istotnego dla twojej postaci. To może być jej życiowe motto, jakieś dziwactwo, opis relacji z inną osobą, istotny element majątku bądź coś z ekwipunku bohatera lub też dowolna inna, bardzo istotna dla niego rzecz.

Aspekty pozwalają wpływać na bieg opowieści w zależności od skłonności, umiejętności lub kłopotów twojego bohatera. Możesz także użyć ich do wprowadzenia faktów dotyczących świata gry, takich jak istnienie magii lub obecność przydatnego sojusznika, niebezpiecznego wroga bądź tajnej organizacji.

Twoja postać będzie mieć kilka (od 3 do 5) aspektów, w tym koncepcję ogólną oraz utrapienie. Aspekty omawiamy szczegółowo w rozdziale Aspekty i punkty losu – jednak poniższe informacje wystarczą, byś załapał, o co chodzi.

Koncepcja ogólna

Na początku określ koncepcję ogólną swojej postaci. To pojedyncza fraza lub zdanie, które zgrabnie podsumowuje bohatera – opisuje, kim jest, czym się zajmuje, jak się zachowuje. Myśląc o koncepcji ogólnej, spróbuj sobie wyobrazić, w jaki sposób ten aspekt może ci pomóc oraz jak może uprzykrzyć ci życie. Dobry aspekt koncepcji ogólnej robi obie te rzeczy.

Przykłady: Kocia kapitan Pierzastego Ścigacza; Zaklinacz Słońca z Pustyni Andralijskiej; Zwierzchnik agentów operacyjnych w ISZGE.

Utrapienie

Następnie określ, co zawsze pakuje cię w kłopoty. To może być jakaś osobista słabość lub powracający wróg bądź też ważne zobowiązanie – wszystko to, co może skomplikować ci życie.

Przykłady: Stalowi Zabójcy chcą mojej śmierci; Najpierw czaruj, potem pytaj; Muszę opiekować się młodszym bratem.

Kolejny aspekt

Pora na wymyślenie jeszcze jednego aspektu. Pomyśl o czymś naprawdę ważnym lub interesującym w związku z twoją postacią. Może jest najsilniejszą osobą w swoim rodzinnym mieście? Nosi potężny miecz znany z kart historii? Za dużo gada? Jest obrzydliwie bogata?

Opcjonalnie: jeden lub dwa dodatkowe aspekty

Jeśli chcesz, możesz stworzyć jeszcze jeden lub dwa dodatkowe aspekty. Mogą one opisywać relację twojej postaci z innym bohaterem lub BN. Możesz ich także użyć tak jak aspektu opisanego powyżej, by określić kolejną szczególnie interesującą cechę twojego bohatera. Jeśli chcesz, możesz także zostawić jedno lub dwa puste miejsca na aspekty i wypełnić je później, w trakcie gry.

Imię i wygląd

Opisz wygląd swojej postaci i nadaj jej imię.

Postawy

Określ swoje postawy.

Postawy opisują, w jaki sposób wykonujesz zadania. Istnieje sześć typów postaw identycznych dla wszystkich postaci:

  • Pomysłowa
  • Podstępna
  • Siłowa
  • Szybka
  • Uważna
  • Widowiskowa

Każda postawa ma przypisaną określoną premię. Wybierz jedną postawę na poziomie dobrym (+3), dwie na poziomie niezłym (+2), dwie na poziomie przeciętnym (+1) oraz jedną na poziomie słabym (+0). Później będziesz mógł je zwiększyć. Więcej o postawach i sposobach ich użycia dowiesz się z rozdziału Jak to robić: rozstrzygnięcia, akcje i postawy oraz opisu postaw.

Drabina

W Fate używamy drabiny przymiotników i liczb do stopniowania postaw postaci, wyników rzutów, poziomów trudności zwykłych testów itp.

Oto ona:

+8 legendarny
+7 heroiczny
+6 fantastyczny
+5 wybitny
+4 świetny
+3 dobry
+2 niezły
+1 przeciętny
0 słaby
-1 mierny
-2 fatalny

Wybrane postawy sporo zdradzają na twój temat. Oto kilka przykładów:

  • Brutal: Siłowa+3, Uważna i Widowiskowa +2, Podstępna i Szybka +1, Pomysłowa +0
  • Kozak: Szybka +3, Siłowa i Widowiskowa +2, Pomysłowa i Uważna +1, Podstępna +0
  • Oszust: Pomysłowa +3, Podstępna i Widowiskowa +2, Siłowa i Szybka +1, Uważna +0
  • Strażnik: Uważna +3, Siłowa i Pomysłowa +2, Podstępna i Szybka +1, Widowiskowa +0
  • Zawadiaka: Widowiskowa +3, Szybka i Pomysłowa +2, Siłowa i Podstępna +1, Uważna +0
  • Złodziej: Podstępna +3, Uważna i Szybka +2, Pomysłowa i Widowiskowa +1, Siłowa +0

Sztuczki i odświeżanie

Sztuczki to specjalne cechy, które zmieniają sposób działania postaw twojego bohatera. Zazwyczaj sztuczka daje premię (prawie zawsze +2) do określonej postawy, gdy zostanie użyta w specyficznych okolicznościach wraz z konkretną akcją. Więcej o sztuczkach piszemy w rozdziale Sztuczki. Możesz wybrać sobie jedną sztuczkę teraz lub poczekać i dodać ją już podczas gry. Później, gdy twoja postać będzie się rozwijać, będziesz mógł wybrać ich więcej.

Twoje odświeżanie to liczba punktów losu, z jaką zaczynasz każdą sesję. Domyślnie odświeżanie ma wartość 3 i jest zmniejszane o 1 za każdą sztuczkę ponad trzy pierwsze, które wybrałeś – tak, pierwsze trzy sztuczki są za darmo! Wraz z rozwojem postaci zyskasz okazję do zwiększenia wartości tego współczynnika. Odświeżanie nigdy nie może spaść poniżej wartości 1.

Ile sztuczek?

W FAE sugerujemy stworzenie postaci z jedną sztuczką.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z mechaniką Fate, być może będzie ci łatwiej wybrać pierwszą sztuczkę dopiero po tym, jak już trochę pograsz i będziesz miał wyobrażenie o tym, jak powinna ona wyglądać.

Z drugiej strony, jeśli jesteś już zaznajomiony z Fate, możesz zauważyć, że twój bohater może wziąć aż trzy darmowe sztuczki bez zmniejszenia odświeżenia. Tutaj najlepiej odnieść się do najmniej doświadczonego członka grupy – jeśli nowicjusz weźmie tylko jedną sztuczkę, wy powinniście uczynić podobnie. Jeśli wszyscy gracze są doświadczeni i chcą grać silniejszymi postaciami, po prostu na początku weźcie od razu wszystkie trzy sztuczki.