Aspekty i punkty losu

Aspekt to słowo lub zdanie, które opisuje cechę szczególną osoby, miejsca, obiektu lub grupy. Prawie wszystko, o czym pomyślisz, może mieć przypisane aspekty. Osoba może być Najlepszym szermierzem Chmurnego Morza. Pokój może być W ogniu po tym, jak przewrócisz lampę olejową. Po spotkaniu dinozaura podczas podróży w czasie możesz być Przerażony. Aspekty pozwalają ci zmieniać fabułę zgodnie z preferencjami, umiejętnościami lub problemami twojej postaci.

Aby odblokować moc aspektu i użyć jej na swoją korzyść, musisz wydać punkt losu (punkty losy zaznaczasz za pomocą monet, szklanych koralików, sztonów pokerowych lub innych znaczników). Otrzymujesz punkt losu, pozwalając wykorzystać aspekt przeciwko sobie w celu skomplikowania sytuacji lub uczynienia twojego życia trudniejszym. Zapisz na koniec sesji, ile punktów losu ci zostało – jeżeli masz ich więcej, niż wynosi wartość odświeżania twojej postaci, kolejną grę zaczniesz właśnie z tą liczbą punktów.

Przykład: podczas sesji udało ci się zdobyć wiele punktów losu i pod koniec zabawy masz ich 5. Twoje odświeżanie wynosi 2, zatem kolejną sesję rozpoczniesz z 5 punktami losu. Inny gracz tę samą sesję zakończył z zaledwie 1 punktem losu. Jego odświeżanie wynosi 3, zatem kolejną grę rozpocznie z 3 punktami zamiast z 1.

Jakie są rodzaje aspektów?

Różnorodność aspektów jest nieograniczona. Niezależnie od tego, jak się nazywają, wszystkie działają w ten sam sposób. Podstawowa różnica między nimi to czas, jaki musi upłynąć, zanim znikną.

Aspekty postaci: te aspekty znajdują się na twojej karcie postaci, np. koncepcja ogólna i utrapienie. Opisują cechy osobowości, istotne szczegóły z twojej przeszłości, relacje z innymi; ważne przedmioty lub posiadane tytuły; problemy, z którymi się mierzysz; cele, które starasz się osiągnąć; reputację bądź podjęte zobowiązania. Te aspekty mogą ulec zmianie jedynie w bardzo szczególnej sytuacji, która może nigdy nie nastąpić.

Przykłady: Kapitan gwiazdolotu Nimbus; Ścigany przez Rycerzy Kręgu; Pedant; Muszę chronić mojego brata.

Aspekty sytuacyjne: te aspekty opisują otoczenie, w którym rozgrywa się akcja. Obejmują aspekty stworzone bądź odkryte przy użyciu akcji stworzenia przewagi. Aspekty sytuacyjne znikają na koniec sceny, której dotyczą, lub gdy ktoś podejmie działanie, które może je zmienić lub usunąć. Zasadniczo trwają one tak długo, jak długo istnieje składowa sytuacji, którą reprezentują.

Przykłady: W ogniu; Światło słoneczne; Tłum gniewnych ludzi; Powalony na ziemię.

Aby pozbyć się aspektu sytuacyjnego, należy podjąć akcję przezwyciężania – o ile postać jest w stanie ją wykonać: zalać Buzujący ogień wiadrem wody, przeprowadzić serię uników, by pozbyć się myśliwca Siedzącego na ogonie samolotu gracza. Przeciwnik może podjąć akcję obrony, by zachować dany aspekt, o ile jest w stanie opisać, w jaki sposób chce to zrobić.

Konsekwencje: te aspekty reprezentują fizyczne obrażenia lub inne długotrwałe urazy będące skutkiem udanego ataku. Ustępują z czasem, tak jak zostało to opisane w rozdziale Auć! Obrażenia, presja i konsekwencje.

Przykłady: Skręcona kostka; Strach przed pająkami; Wstrząs; Osłabiające zwątpienie.

Okazje: okazje to tymczasowe aspekty jednorazowego użytku (zobacz dalej: Co robimy z aspektami?). Niewykorzystane okazje znikają po zakończeniu sceny, w której zostały stworzone lub gdy zniknie przewaga, którą reprezentują. Oferują krótkotrwałe i ulotne przewagi, które zdobywasz podczas konfliktu z innymi.

Przykłady: Na muszce; Rozkojarzony; Niestabilne podłoże; Kamień w bucie.

Co robimy z aspektami?

Są trzy ważne rzeczy, które możesz zrobić z aspektami: wywołać aspekt, wymusić aspekt lub użyć aspektu do ustanowienia faktu.

Wywołanie aspektu

Wywołujesz aspekt, aby uzyskać premię lub utrudnić życie przeciwnikowi. Możesz wywołać aspekt, o którym a) wiesz i b) potrafisz uzasadnić jego użycie w celu uzyskania przewagi – dotyczy to także aspektów innych postaci lub aspektów sytuacyjnych. Zazwyczaj wywołanie aspektu kosztuje cię punkt losu – oddaj MG jeden ze swoich punktów. Aby wywołać aspekt, musisz opisać, w jaki sposób pomaga ci on w danym momencie.

  • Atakuję zombie mieczem. Wiem, że są Powolne, więc mogę to wykorzystać.
  • Bardzo chcę przestraszyć tego gościa. Wiem, że Boi się myszy, więc wpuszczam mu jedną do sypialni.
  • Powinienem przekraść się bez trudu obok Rozkojarzonego strażnika.
  • Potrzebuję rzucić bardzo potężny czar – jestem Arcymagiem Starożytnego Zakonu i potężne czary to dla mnie bułka z masłem.

Gracz kontra gracz

Jedyny przypadek, kiedy punkty losu nie wędrują do MG, ma miejsce wtedy, gdy konflikt rozgrywany jest między graczami. Jeśli doszło do takiej sytuacji i wywołałeś aspekt innego gracza, aby pomóc sobie w konflikcie, wtedy po zakończeniu sceny punkt losu przekazujesz temu właśnie graczowi zamiast MG.

Co daje wywołanie aspektu? Wybierz jeden z poniższych efektów:

  • Dodaj +2 do wyniku rzutu. To działanie kosztuje punkt losu.
  • Powtórz rzut kośćmi. To najlepsze wyjście przy bardzo słabym wyniku (zazwyczaj wyrzucenie na kostkach -3 lub -4). To działanie kosztuje punkt losu.
  • Skonfrontuj przeciwnika z aspektem. Użyj tej opcji, gdy przeciwnik próbuje coś zrobić, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu to utrudnić. Na przykład obcy opryszek próbuje dobyć blastera, będąc Przysypanym gruzem; możesz wydać punkt losu, aby wywołać ten aspekt, a poziom trudności działania przeciwnika wzrośnie o +2.
  • Pomóż aspektem sprzymierzeńcowi. Użyj tej opcji, gdy sojusznikowi przydałaby się pomoc, a ty uważasz, że istniejący aspekt może mu ułatwić działanie. Wydaj punkt losu, aby wywołać aspekt – twój przyjaciel otrzyma +2 do wyniku rzutu.

Ważne: wolno ci wywołać określony aspekt tylko raz podczas danego rzutu kośćmi; nie możesz wydać garści punktów losu na jeden aspekt i uzyskać dzięki temu dużą premię. Możesz jednak wywołać kilka różnych aspektów podczas jednego rzutu.

Jeśli chcesz wywołać aspekt w celu uzyskania premii lub powtórzenia rzutu, zrób to po rzuceniu kośćmi. Nie ma sensu wydawać punków losu, jeśli nie jest to konieczne!

Darmowe wywołania: czasami możesz wywołać aspekt za darmo, bez konieczności wydawania punktów losu. Jeśli tworzysz lub odkrywasz aspekt za pomocą akcji stworzenia przewagi, pierwsze wywołanie danego aspektu (przez ciebie lub sprzymierzeńca) jest darmowe (jeśli uzyskałeś imponujący sukces, masz dwa darmowe wywołania). Jeśli twój atak spowodował konsekwencję, ty lub twój sprzymierzeniec możecie wywołać ją za darmo. Okazje są szczególnymi przypadkami darmowych, jednorazowych wywołań.

Wymuszenie aspektu

Jeśli znalazłeś się w sytuacji, gdy posiadanie lub przebywanie w pobliżu pewnego aspektu może uczynić życie twojej postaci bardziej dramatycznym lub skomplikowanym, każdy z grających może wymusić ten aspekt. Możesz nawet wymusić ten aspekt na sobie. Wymuszenie to najpopularniejszy sposób na zdobywanie przez graczy punktów losu.

Istnieją dwa podstawowe typy wymuszeń.

Wymuszenie decyzji: ten rodzaj wymuszenia polega na sugerowaniu decyzji, jaką powinna podjąć postać. Jeśli jest na przykład Księżniczką Alarii, powinna raczej zostać i bronić Alaryjskiego Zamku Królewskiego, niż uciekać w bezpieczne miejsce. Podobnie, gdy jesteś Wyszczekanym pyskaczem, nie możesz się powstrzymać, żeby podczas przesłuchania nie pyskować Dziekanowi do spraw dyscypliny.

Wymuszenie zdarzenia: czasami wymuszenie odzwierciedla wydarzenie się czegoś, co komplikuje ci życie. Jeśli masz Parszywe szczęście, to oczywiście czar, nad którym pracujesz na lekcji, przypadkiem zmieni kolor włosów srogiego Mistrza Eliksirów na pomarańczowy. Jeśli jesteś Winny przysługę Don Valdeonowi, ten pojawia się i żąda twoich usług w najmniej odpowiednim momencie.

W każdym przypadku, gdy aspekt jest wymuszany przeciwko tobie, osoba, która go wymusza, oferuje ci punkt losu i sugeruje, że aspekt będzie miał określony wpływ na twoją decyzję lub że nastąpiło jakieś zdarzenie. Możesz przedyskutować tę propozycję, sugerując zmiany lub poprawki. Po krótkiej chwili musisz podjąć decyzję, czy przystajesz na wymuszenie. Jeśli się zgadzasz, bierzesz punkt losu, a twoja postać podejmuje sugerowaną decyzję lub następuje ustalone zdarzenie. Jeśli odmawiasz, musisz zapłacić punkt losu ze swoich zasobów. Tak, to oznacza, że jeśli nie masz punktów losu, to nie możesz odmówić wymuszenia.

Ile punktów losu ma MG?

Jako MG nie musisz śledzić liczby punktów losu dla każdego BN, lecz to nie oznacza, że nie masz żadnych ograniczeń. BN zaczynają scenę z liczbą puntów losu równą liczbie BG biorących udział w danej scenie. Wydajesz punkty losy z tej puli, aby wywoływać aspekty (lub konsekwencje) przeciwko BG. Jeśli pula jest pusta, nie możesz wywoływać aspektów przeciwko postaciom.

Jak możesz zwiększyć wielkość swojej puli? Gdy gracze wymuszą jeden z aspektów przeciwko BN, dodaj punkt losu do puli. Jeśli wymuszenie zakończy scenę lub BN podda się, dodaj punkty losu do puli w następnej scenie.

Punkty losu, służące do nagradzania wymuszeń, NIE pochodzą z tej puli. Nie musisz się martwić o to, że zabraknie ci punktów losu do nagradzania wymuszeń.

Ustanowienie faktu

Ostatnia sprawa: aspekty mogą ustanawiać fakty w grze. Nie musisz w tym celu wydawać punktów losu, rzucać kostkami ani robić czegokolwiek innego – z samej tylko racji posiadania aspektu Pilot Rumianej Kaczuszki wynika, że twoja postać jest pilotem i lata samolotem o nazwie Rumiana Kaczuszka. Posiadanie aspektu Śmiertelny wróg: Czerwoni Ninja oznacza, że w świecie gry istnieje organizacja Czerwonych Ninja, którym najwyraźniej podpadłeś. Jeśli wziąłeś aspekt Czarodziej Tajemniczego Kręgu, to nie tylko oświadczyłeś, że istnieje grupa czarodziejów nazywana Tajemniczym Kręgiem, lecz także, że w danym świecie gry istnieje magia, a ty umiesz się nią posługiwać.

Jeśli w ten sposób ustanawiasz fakty dotyczące świata gry, upewnij się, że robisz to w porozumieniu z innymi graczami. Jeśli większość chce grać w realiach niemagicznych, nie powinieneś jednostronnie wprowadzać magii za pomocą aspektu. Upewnij się, że fakty ustanawiane przez twoje aspekty uczynią grę fajną dla każdego.

Tworzenie dobrych aspektów

Kiedy potrzebujesz wymyślić dobry aspekt (mamy na myśli głównie aspekty osobiste i sytuacyjne), zastanów się nad dwiema rzeczami:

  • w jaki sposób ten aspekt może ci pomóc, kiedy go wywołasz;
  • w jaki sposób ten aspekt może cię zranić, gdy zostanie wymuszony przeciwko tobie.

Na przykład:

Dopadnę cię, von Stendahl!

  • Wywołaj aspekt, gdy działasz przeciwko panu von Stendahl, aby zwiększyć swoje szanse.
  • Weź punkt losu, gdy przez swoją niechęć do pana von Stendahl zrobisz coś głupiego, próbując go dopaść.

Jak królik pod miedzą

  • Wywołaj aspekt, gdy bycie czujnym i ostrożnym może ci pomóc.
  • Weź punkt losu, gdy aspekt spowoduje, że staniesz się nerwowy i rozproszony przez wyszukiwanie urojonych zagrożeń.

Oczywiście twój aspekt utrapienia jest przeznaczony do tworzenia problemów – powoduje, że życie postaci jest bardziej interesujące i daje ci punkty losu. Nie ma żadnego problemu w tym, że jest on nieco bardziej jednowymiarowy, lecz inne aspekty osobiste i sytuacyjne powinny być obosieczne.